سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سامانه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق سامانه Tamin.ir امکان پذیر است. همچنین از دیگر خدماتی که در این سامانه ارائه می شود می توان به مشاهده سوابق بیمه و استعلام اعتبار دفترچه تامین اجتماعی اشاره کرد.

برای استفاده از این خدمات و مشاهده فیش حقوقی، بازنشستگان گرامی باید اقدام به ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی نمایند. در این مقاله نحوه ثبت نام و مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران از طریق سامانه تامین اجتماعی توضیح داده شده است. همچنین برای توضیحات تکمیلی نمونه ای از فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه مطلب قرار داده شده است. در صورت وجود هرگونه ابهام در این زمینه با کارشناسان مشورت در ارتباط باشید.

 

 

 

 زمان دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی 

به بیان دقیق تر بازنشستگی به معنای عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی در این قانون است. همانطور که مشتریان سازمان تامین اجتماعی می دانند پس از آنکه بیمه شدگان تامین اجتماعی به سن مشخصی برسند مشمول دریافت مستمری تامین اجتماعی می شوند همچنین برخی شرایط هم می تواند سن مجاز برای دریافت مستمری را کاهش دهد و بازنشستگی زودتر از موعد را به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی این شرایط خواهیم پرداخت.

در واقع به بیان ساده تر حق بیمه های کسر شده از حقوق در طول سال های اشتغال افراد پس از دوران بازنشستگی به صورت مستمری ماهانه به آن ها بازگردانده می شود. براساس قانون تامین اجتماعی برای رسیدن و احراز بازنشستگی دو نکته بسیار مهم مد نظر قرار می گیرد :

  •  رسیدن به سن مقرر در قانون که بر اساس قانون کشور ما شصت سال برای مردان و پنجاه و پنج سال برای زنان می باشد.
  • داشتن سنوات پرداخت حق بیمه ماهانه به میزان مشخص شده در قانون.

البته این قانون استثنائاتی نیز دارد از جمله آنکه اگر کسی سی سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشد در حالتی که سن مردان به پنجاه سالگی و سن زنان به چهل و پنج سالگی رسیده باشد، می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند. همچنین کسانی که دارای 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می توانند بدون داشتن شرایط سنی بازنشست شوند.

مستمری بازنشستگی از زمانی محاسبه و پرداخت خواهد شد که سازمان تامین اجتماعی، ترک کار بیمه شدگان را به کارفرمای ایشان اعلام نماید. لازم به ذکر است که کسانی که کارفرما ندارند و در خصوص مشاغل آزاد یا بیمه شدگان اختیاری، مستمری بازنشستگی از زمانی پرداخت خواهد شد که بازنشستگی مورد تایید شعبه بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد.

پس از شروع پرداخت مستمری، بازنشستگان می توانند فیش حقوقی خود را بر روی سامانه تامین اجتماعی مشاهده نمایند. شرط اولیه مشاهده و دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران، ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی می باشد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

 

 روش های دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی 

بازنشستگان تامین اجتماعی می توانند به دورش حضوری و غیر حضوری نسبت به دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام نمایند.

روش حضوری: در این روش مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی باید به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و فرم درخواست دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی را تکمیل نمایند. در این روش این فیش به صورت مکتوب به بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تحویل داده می شود.

روش غیر حضوری: در روش دوم افراد به سایت تامین اجتماعی مراجعه کرده و مراحل دریافت فیش حقوقی را همانطور که در ادامه توضیح داده خواهد شد انجام می دهند. این روش به دلیل روند انجام پذیری آسان و سریع در دوران اپیدمی کرونا طرفداران بیشتری داشته است.

 

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

همانطور که اشاره شد امروزه بسیاری از متقاضیان دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری اقدام به انجام مراحل مربوطه می نمایند. به همین خاطر تسهیلاتی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است که بتوانند بدون دردسر فیش حقوقی خود را از سایت تامین اجتماعی دریافت نمایند.

برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی با کد ملی می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید. قبل از آن باید به این نکته توجه کرد که برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان در سامانه فیش حقوقی بازنشستگان نیاز است که حتما قبلا در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کرده باشید، سپس اقدام به دریافت فیش حقوقی بازنشستگی خود از سایت تامین اجتماعی کنید که در ادامه مطلب چگونگی ثبت نام در این سامانه توضیح داده شده است.

  • در مرحله اول عبارت سایت تامین اجتماعی را در مرورگر خود جستجو نمایید. معمولا اولین سایت نمایش داده شده سایت مورد نظر ما می باشد. همچنین می توانید با کلیک بر سایت tamin.ir به طور مستقیم وارد سایت مورد نظر خود شوید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • در قسمت میز خدمت غیر حضوری سایت، بر روی گزینه مستمری بگیران کلیک نمایید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

 

  • همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده است، گزینه های متنوعی برای ارائه خدمت قابل مشاهده است. برای دریافت فیش لازم است گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب نمایید. گزینه اول با عنوان ثبت خدمات غیر حضوری و بازیابی رمز عبور برای افرادی است که پیش از این در سامانه ثبت نام کرده اند ولی رمز عبور و یا نام کاربری خود را فراموش کرده اند.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • در لیست نمایش داده شده در تصویر گزینه دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب نمایید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • دو گزینه با عنوان های ( مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران ) و ( مشاهده شماره حساب مستمری بگیران ) در تصویر ظاهر می شود که باید گزینه اول را انتخاب نمایید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی با کد ملی، باید در فیلد اول کد ملی خودتان و در فیلد دوم رمز عبوری که در هنگام ثبت نام در سامانه وارد کردید یعنی همان گذرواژه تامین اجتماعی ، را وارد نمایید و سپس بر روی گزینه «ورود» کلیک کنید. در نهایت وارد حساب کاربری خود در سامانه دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی خواهید شد.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • حال می توانید با وارد کردن سال ، ماه و نوع پرداختی مد نظرتان و زدن دکمه «جستجو» فیش حقوقی مربوطه را مشاهده و دریافت نمایید. همانطور که در تصویر می بینید می توانید با انتخاب دکمه چاپ فیش مستمری فایل pdf فیش حقوقی خود را دانلود نمایید و با انتخاب گزینه صدور و ارسال به صندوق شخصی آن را در صندوق شخصی خود ذخیره نمایید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

توجه داشته باشید برای امنیت هر چه بیشتر به هیچ وجه اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه به کسی تحویل ندهید و بعد از انجام مراحل دریافت فیش حقوقی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی حتما از سامانه فیش حقوقی بازنشستگان خارج شوید. از نکات دیگر قابل توجه، برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان و مستمری بگیران بهتر است که از مرورگر فایرفاکس و یا کروم آپدیت شده استفاده شود که در حین انجام مراحل دریافت فیش حقوقی مشکلی برای افراد رخ ندهد.

 

 

ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگی

با توجه به گسترش خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی، این سامانه تمامی سرویس های موجود و همچنین خدمات غیر حضوری جدید سازمان به عنوان مثال ثبت نام جهت دریافت سوابق بیمه را در یک درگاه مجتمع و یکپارچه در خود جای داده است. به بیمه شدگان توصیه می شود در صورتی که کارفرما از پرداخت حق بیمه امتناع کرد حتما از طریق سامانه و یا به صورت حضوری موضوع را پیگیری کرده و از کارفرما شکایت به عمل آورید. در ادامه به ارائه توضیحاتی در ارتباط با ثبت نام در سامانه و سابقه حق بیمه خواهیم پرداخت.

  • در مرحله اول عبارت سرویس های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی را در مرورگر خود جستجو کنید و یا بر روی لینک eservices.tamin.ir کلیک نمایید.
  • پس از ورود به سامانه تامین اجتماعی گزینه ثبت نام را که در کادر آبی رنگ در بالای صفحه قرار دارد را انتخاب نمایید.
  • همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید صفحه ای حاوی دو کادر کد ملی و شماره تلفن همراه نمایش داده می شود.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • در این صفحه اطلاعات هویتی شما از شما خواسته شده است. اطلاعاتی شامل نام و نام خانوادگی،جنسیت، شماره شناسنامه و تاریخ تولد باید به دقت وارد شوند. پس از تکمیل اطلاعات گزینه آبی رنگ پایین صفحه ( مرحله بعد ) را انتخاب نمایید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

  • در کاردی که در صفحه بعد نمایش داده می شود باید اطلاعاتی شامل ایمیل و گذرواژه مورد تائید خود را وارد نمایید. پس از ثبت اطلاعات بر روی گزینه مرحله بعد کلیک نمایید. بهتر است تعدادی از پرسش های پیشنهاد شده را برای شخصی سازی اطلاعات و افزایش امنیت صفحه کاربری شما پاسخ داده و ثبت نمایید.
  • در مرحله آخر پس از مطالعه مجدد اطلاعات و تائید اطلاعات فوق، گزینه تائید و ارسال درخواست را انتخاب نمایید.

 

نمونه فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

پیش از این نحوه ثبت نام در سایت و چگونگی دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح داده شده است. مستمری بگیران برای آنکه هر ماه فیش حقوقی مستمری و یا بازنشستگی خود را در پرتال سازمان تامین اجتماعی مشاهده نمایند باید ابتدا در سایت این سازمان ثبت نام و گذر واژه تامین اجتماعی دریافت نمایند.

پس از ثبت نام و اختصاص گذرواژه تامین اجتماعی برای خود، می توانند به راحتی فیش حقوقی خود را دریافت نمایند که در تصویر زیر یک نمونه فیش حقوقی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی قرار داده شده است.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

آخرین اخبار سازمان تامین اجتماعی

دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال 1401 اعلام شد

حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان، صاحبان حرفه و مشاغل آزاد در سال 1401 معادل رقم روزانه
250 ,393, 1 ریال خواهد بود. همچنین با توجه به مفاد بند 4 دستور اداری شماره 12126/99/1000 مورخ 20/12/99
در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوبه
شورای عالی در سال 1400 باشد می بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوبه شورای عالی
در سال 1401 روایت گردد.

1 -حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه شدگان به استثنای
مشاغل و فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع ( مبلغ 250, 393, 1 ریال ) اعلام می گردد.
2 -سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال 1400 معادل 38 درصد به علاوه رقم ثابت روزانه
722 ,171ریال به شرح ذیل افزایش می یابد.

مزد روزانه شغل سال 1401( =722,171+38/1×آخرین مزد روزانه شغل در سال 1400)

 

پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان تأمین‌اجتماعی آغاز شد/ افزایش مستمری بازنشستگان در روزهای پایانی اردیبهشت پرداخت می‌شود

به‌ منظور پرداخت به‌ موقع مستمری بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی، پرداخت مستمری اردیبهشت ماه آغاز شده و به محض تصویب افزایش مستمری امسال در هیأت دولت و ابلاغ آن به سازمان تأمین‌اجتماعی، در دو روز پایانی اردیبهشت، مابه‌ التفاوت افزایش این ماه پرداخت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی، مطابق اطلاع‌ رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 بر اساس مواد 96 و 111 قانون تأمین‌ اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت محترم وزیران ارسال شده است که به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه شروع و واریز می‌شود؛ لذا در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شد و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت محترم وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌ التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

شرایط و مقررات استمرار پرداخت مستمری به همسران و دختران بازمانده متوفی

همسران و دختران بازمانده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی، برای برقراری مستمری بازماندگان و نیز تأیید دوره‌ای استمرار شرایط دریافت مستمری از حیث اشتغال و ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی ندارند و صددرصد اقدامات مرتبط با این موضوع، در قالب خدمات غیرحضوری ارائه می‌شود.

طهماسبی با اعلام اینکه دختران بازمانده تا زمانی که همسر و شغلی نداشته باشند، می‌توانند مستمری بیمه‌شده یا مستمر‌ی‌بگیر مرحوم را دریافت کنند، افزود: لازم است که این گروه از مستمری‌بگیران (دختران بازمانده) سالیانه به بخش مربوط به مستمری‌بگیران در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی مراجعه و فرم تعهدنامه فرزندان اناث را تکمیل و مشخصات و نشانی خود را در این فرم قید کنند و متعهد شوند که به سبب نداشتن همسر و شغل شرایط دریافت مستمری را دارند تا پرداخت مستمری آنها ادامه داشته باشد.

 

برای دانلود این مطلب به صورت PDF کلیک کنید.

 

خلاصه مطالب

مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان گرامی توسط ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی امکان پذیر است. در این مقاله نحوه ثبت نام و مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران از طریق سامانه تامین اجتماعی توضیح داده شده است. همچنین برای شرایط دریافت حقوق بازنشتگی و میزان زمانی که لازم است شخص کار کند تا حق بیمه به و ی تعلق بگیرد مورد بررسی قرار دادشه شده است. همچنین دو روش کلی برای دریافت فیش حقوقی شامل روش حضوری و غیر حضوری در احتیار شما قرار داده شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان مشورت در ارتباط باشید.


منبع:https://mashwerat.com/دریافت-فیش-حقوقی-بازنشستگان-تامین-اجت/